Als je boodschappen doet dan wordt je verleid met allerlei lekkers. Helaas staat lekker niet gelijk aan gezond. Fabrikanten maken hun producten zo lekker mogelijk en supermarkten geven deze lekkernijen prominente plaatsen in het schap. Als je het lekker vindt dan koop je het vast vaker is de gedachte hier achter. Veel voedingsmiddelen bevatten dan ook veel suikers of verzadigde vetten, wat niet goed voor de gezondheid is. Als je voedselfabrikanten of supermarkten hierop aanspreek dan zullen ze zich verdedigen door te stellen dat het eigen verantwoording van de consument is. Maar het wordt je als consument niet makkelijk gemaakt om eigen verantwoording te nemen, zo doen fabrikanten ervan alles aan om suikers op de verpakking te verbergen met suikerschuilnamen. In dit artikel leer je hoe je zelf de verantwoording kunt nemen over je eigen gezondheid en hoe je healthy voedselkeuzen kunt maken.

Toegevoegde suikers

Een groot probleem bij veel voedingsmiddelen zijn de toegevoegde suikers. Zodra iets uit een verpakking komt dan moet je hier eigenlijk al alert op zijn. Toegevoegde suikers zijn ongezond. Deze suikers worden namelijk snel door het bloed opgenomen wat een hoge bloedsuikerspiegel geeft. Door regelmatig een hoge bloedsuikerspiegel te hebben kunnen chronische ziekten zich gaan ontwikkelen. Dit zijn ziekten als diabetes type, hart- en vaatziekte, bepaalde vormen van kanker en obesitas.

Suikers zijn verslavend. Ze activeren het beloningssysteem van de hersenen. Als we suikers eten dan willen we dit meer en vaker eten. Fabrikanten zijn zich hier goed bewust van en voegen aan veel voedingsmiddelen suikers toe. Nu kan je op het etiket kijken of ergens suiker in zit, feit is dat je dit maar zelden ziet staan. Dit terwijl in 90% van de voedingsmiddelen die in de supermarkt te koop zijn, suiker is toegevoegd. Wat fabrikanten doen is gebruik maken van suikerschuilnamen. Er staan dan onschuldig lijkende termen als karamel, dextrose, honing, malt, oerzoet of speltstroop op de verpakking. Dit zijn allemaal vormen van suiker. Er zijn 68 suikerschuilnamen, het is hier kennis van te nemen, zodat je bedacht bent op suiker.

Onbewerkt voedsel

Maar hoe maak je dan gezonde keuzes bij het boodschappen doen? Je doet dit het beste door het meeste tijd door te brengen op de versafdelingen, daar waar de onbewerkte voedingsmiddelen liggen. Groenten en fruit zijn altijd verstandige keuzes als je deze vers koopt. Er is niet mee gerommeld en er is niets aan toe gevoegd. Groenten uit potjes of de vriezer kan ook. Je moet er dan wel opletten dat er geen suiker of veel zout aan toegevoegd is.

Fruit uit blik is meestal niet gezond. De siropen waarin het fruit bewaart is bevat veel toegevoegde suikers. Fruit uit de vriezer is wel een optie. Hier is normaal gesproken geen suiker aan toegevoegd.

Wat betreft vlees kan je het beste voor het onbewerkte vlees gaan. Vlees wat gemarineerd is bevat dextrose of glucose-fructosestroop, dit zijn vormen van suiker. Het suiker in de marinade karamelliseert als je het vlees bereid. Dit geeft een lekker smaak maar het is niet gezond. In vleeswaren wordt ook gebruik gemaakt van suikers.

Je ontkomt er niet helemaal aan om alleen maar onbewerkte voedingsmiddelen te kopen. Mik op de voedingsmiddelen die een minimale bewerking hebben ondergaan. Brood is een voedingsmiddel wat velen toch graag eten. Kies bij brood altijd voor de volkoren variant en let erop dat er geen suiker aan het brood is toegevoegd.

Ontbijtgranen kan je beter niet eten. Aan iedere variant zijn suikers toegevoegd en het zijn geraffineerde koolhydraten. Door deze bewerking die de granen ondergaan hebben worden ze razendsnel omgezet in glucose. Het effect op de bloedsuikerspiegel is dan vrijwel hetzelfde als die van normaal suiker. Je kunt ontbijtgranen vervangen door havermout.

Wat betreft zuivel is Griekse yoghurt een goede keus. Griekse yoghurt geeft een goed gevoel van verzadiging en de volvette variant bevat veel vitamines en mineralen. Griekse yoghurt helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Frisdranken kan je beter niet kopen, ook niet de light varianten. De light varianten bevatten geen calorie├źn maar de zoetstoffen zijn wel schadelijk voor het microbioom. Op den duur raakt de darmflora dusdanig aangetast dat voedingsstoffen niet goed meer opgenomen kunnen worden. In plaats van frisdrank zijn water, groene thee en zwarte koffie gezonde alternatieven.